Google Rader

Mi ez?

Comfort zone = boredom zone.

Bővebben itt.

Friss topikok

Linkblog

What Makes An Early Adopter?

2008.12.30. 10:47 | Balázsi György | Szólj hozzá!

1. Miben vagy EA? Nincs olyan, hogy early adopter überhaupt. Valószínű, hogy ha valaki valamiben EA, akkor az átlagosnál kíváncsibb általában is, de az EA-ségnek olyan magasak a költségei (ld. lentebb), hogy nem valószínű hogy valaki egynél több témában felveszi ezt a pozíciót.

Az EA-séget sokszor / sokan az elektronikia cikkekhez kapcsolják, de az igazság az, hogy lényegében bármiben lehet valaki EA. Pl. a művészetben, gasztronómiában, borfogyasztásban, de akár a társas kapcsolatokban, szexben, társadalmi érintkezésben, munkahelyi kultúrában is.

2. Költségek Az EA-ségnek magasak a költségei. A költségek az újdonságok a) felkutatásából, b) kipróbálásából erednek.

Szándékosan nem csak a műszaki cikkekre koncentrálok, mert ez a téma jól ismert. (Ld. pl. itt.) Más területeken értetlenséggel, vitákkal, a konstruktív együttműködés hiányával, vagy akár kiközösítéssel kell szembenéznie az EA-eknek. Amikor pedig az általuk képviselt irányzat mainstreammé válik, azt az óvatos progresszívek gyorsan lemásolják, és az előnyük (ld. lent) pillanatok alatt eltűnhet (ha nem tudják bebiztosítani valahogy, ld. lent).

3. Hasznok A fent hivatkozott Wikipedia-cikk az EA-ekre alternatív megnevezésként a "lighthoues customer" kifejezést használja. Ez a megnevezés legalább két fontos dologra rávilágít: a) Az EA by definition fogyasztó. Abban jó, hogy gyorsan megkeresi és kipróbálja azt, amit mások előállítottak. Ha termelő lenne, akkor nem EA-nak hívnánk, hanem feltalálónak. Viszont ha mélyebben belegondolunk, minden termelés jelentős mértékben készen átvett alapanyagokra, eszközökre, elájárásokra épül. Ebben a felfogásban egy termelő is lehet EA, ha bátran kísérletezik az új alapanyagokkal, eszközökkel, eljárásokkal. b) Az EA számára a fő haszon abban áll, hogy a többi fogyasztó szemében tájékozódási ponttá válik. Sokan fogják megkérdezni a véleményét, és ha jó döntésekhez segíti fogyasztótársait, ezzel jelentős presztízsre tehet szert. A termelő EA pedig szerencsés esetben piaci előnyt szerezhet a versenytársaival szemben.

Az EA-ek legnehezebb feladata, hogy a korai kipróbálásból származó előnyöket valahogy tartósítsák. Paradox jelenség, hogy az EA akár retrográddá is válhat idővel, ha az általános fejlődés elérte, és túlhaladta az általa felfedezett egykori újdonságot.

4. Tanács Én magam nem javasolnám senkinek sem az EA attitűdöt. Nem láttam még olyan példát, amikor kifizetődőnek bizonyult volna. A legjobb profittal tapasztalataim szerint az óvatos progresszív viselkedés kecsegtet.

5. Társadalmi haszon Társadalmi méretekben viszont az EA-ek kihalása nagyon nagy károkkal járna. Az eddigi tapasztalat szerencsére azt mutatja, hogy mindig van éppen annyi EA, hogy az innováció hajtóerejét fenntartsa. Fontos társadalmi missziót töltenek be azok a piaci szereplő, amelyek a legtöbb hasznot húzhatják az EA-ekből, és a legkisebb költséggel tudják támogatni őket, amennyiben tényleg segítséget és platformot teremtenek a működésükhöz. (Pl. így.)

A bejegyzés trackback címe:

https://outofthebox.blog.hu/api/trackback/id/tr47848289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása