Google Rader

Mi ez?

Comfort zone = boredom zone.

Bővebben itt.

Friss topikok

Linkblog

Nem akarok gondolkodni azon, amit írsz!

2008.11.04. 15:25 | Balázsi György | Szólj hozzá!

Don't Make Me Think!

Paradoxon?

Hiszen nem azt tanultuk az iskolában, hogy az írás célja az, hogy elgondolkodtassa az olvasót? Provokálja, állásfoglalásra késztesse, bevonja - pl. azáltal, hogy dolgoznia kell a szöveg értelmezésén?

Vagy másképp: az emberek nem azért olvasnak, hogy gondolkodjanak?

Van itt egy fontos különbség, egy másik változatban talán kézenfekvőbb:

  • laught at someone = kinevetni valakit
  • laugh with someone = nevetni valakinek a szellemes megjegyzésén

A gondolkodással kapcsolatban nem szoktuk használni ezeket az igekötőket, de a párhuzam kedvéért ideiglenesen most hadd mondja azt, hogy:

  • gondolkodni valakinek az írásán = megpróbálni kibogozni, hogy abból, amit leírt, számomra mi a releváns - BAD
  • gondolkodni valakinek az írásával = az írásából azt, ami számomra releváns - és ez azt feltételezi, hogy eljutottam odáig - összehasonlítani a saját tapasztalatommal és gondolataimmal - GOOD

Még olyan emberek is, akik talán tudják, hogy a weben az emberek nem olvasnak, és nem gondolkodnak, hanem:

  • We don't read pages. We scan them
  • We don't make optimal choices. We satisfice
  • We don't figure out how things work. We muddle through

 sokszor hajlamosak azt gondolni, hogy az élet más területein ez nem így van...

Akkor?

A legjobb, ha a szöveget úgy fogjuk fel, mint egy adatbázis query interface-ét: az adatbázis az én fejemben van, az olvasónak vannak kérdései, és önző módon csak az a releváns számára, ami ezekkel a kérdésekkel kapcsolatos - akár tetszik ez nekem, akár nem. Ha könnyen megtalálja a kérdésére a választ, engem fog olvasni. Ha nem, akkor valaki mást...

A termékmenedzser nem akar gondolkodni azon, hogy a kérdésére a választ az adatbázisból milyen SQL-varázsigék segítségével lehet kibányászni, ezen gondolkodjon az elemző és az adatbázis fejlesztő. 

Ő azon akar gondolkodni, hogy mit csinálnak a termékével a felhasználók, akik azokat a tranzakciós nyomokat hagyják, amelyeket az adatbázis összegyűjt, és amelyekből a viselkedésükre következtetni tud.

Hiúság vs lépcsős lista

Ha a szerzők nem lennének hiúk és nem az lenne a céljuk, hogy az olvasók minél több (lehetőleg az összes) szót elolvassák az írásukból (és nem lennének lusták a szerzői logikát tükröző szövegeket az olvasói logika szerint átszerkeszteni...), nem is mondatokat és bekezdéseket írnának, hanem lépcsős listákat.

A fenti szöveg így nézne ki lépcsős lista formájában:

Nem akarok gondolkodni azon, amit írsz!

  • Paradoxon?
    • Első hallásra annak tűnhet - az olvaó azért olvas, hogy gondolkodjon
    • De nem az, csak figyelembe kell venni egy fontos különbséget
  • A paradoxon feloldása
    • A szöveg értelmén gondolkodni - rossz
    • A szöveg üzenetén gondolkodni - jó
  • Hasonlat
    • Ha rajtad nevetnek - rossz
    • Ha a vicceden nevetnek - jó
  • Nem csak az interneten van így!
    • Közhely, hogy az interneten az emberek nem olvasnak, nem gondolkodnak, stb.
    • Sokan mégis úgy gondolják, hogy ez csak az interneten van így - azt hiszik, hogy az írott szöveg funkciója az, hogy az élő beszédet rögzítse és helyettesítse (holott azt nem lehet rögzíteni, mert a párbeszéd természeténél fogva interaktív!)
  • Másik hasonlat: adatbázis
    • Az adatbázis az, ami a fejedben van
    • A szöveg a lekérdező interface - az olvasó a saját kérdéseire keresi a választ, az adatbázis többi része nem érdekli

Nem jobb lenne így mindenkinek?

A bejegyzés trackback címe:

https://outofthebox.blog.hu/api/trackback/id/tr74749464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása